Symptomer

• Kul eller hevelse i brystet
  • Kul eller hevelse i armhulen
  • Inndragning eller søkk i huden på brystene
  • Brystvorte som trekker seg innover eller peker i annen retning enn det som er vanlig
  • Rødhet eller annen fargeendring av hud på brystene
  • Utslettliknende forandringer av hud på bryster eller brystvorter
  • Hudfortykkelse eller appelsinhud
  • Uklar eller blodtilblandet væske fra brystvorten
  • Fra overgangsalder nylig oppstått smerte i brystene

Også menn kan få brystkreft. Symptomer og behandling er liknende som hos kvinner.

(Kilde: NBCG).

Bli kjent med brystene dine

Å bli kjent med egne bryst kan bidra til at brystkreft oppdages tidlig. Ved å kjenne brystene dine, hvordan de ser ut og hvordan de kjennes ut, er det lettere å skille mellom naturlige endringer og endringer som bør undersøkes nærmere av en lege.

Det er naturlig at brystene endrer gjennom menstruasjonssyklus og med alderen. Derfor bør du i menstruerende alder kjenne på brystene ved samme tidspunkt i syklusen, gjerne dagen etter avsluttet menstruasjon.

Utredning ved mistanke om brystkreft

Dersom det er begrunnet mistanke om brystkreft, skal fastlegen henvise deg til spesialisthelsetjenesten og pakkeforløp for brystkreft for utredning.

Utredningen er vanligvis ferdig innen 14 dager. Fra 1. januar 2015 ble pakkeforløpet for brystkreft igangsatt. Dette beskriver forventet tidsbruk for de ulike delene av forløpet, og skal bidra til å skape mer forutsigbarhet og trygghet.

Dersom du er henvist til pakkeforløp for brystkreft får du nyttig informasjon i dette informasjonsskrivet fra Helsedirektoratet.

Trippeldiagnostikk

Ved mistanke om brystkreft gjennomføres en såkalt trippeldiagnostikk. Dette innebærer klinisk undersøkelse, mammografi og/eller bildeundersøkelse av brystet og prøve av svulsten.

1. Klinisk undersøkelse: Legen gjør en generell undersøkelse med spesielt fokus på bryst, armhule og halsregionen.

2. Mammografi og/eller bildeundersøkelse: Mammografi er en bildeundersøkelse av brystene som kan vise en kreftsvulst. Undersøkelsen kan vise svulster som er for små til å kjennes med hendene. Selve billedtakingen tar cirka fem minutter. Under undersøkelsen kler du av deg på overkroppen og står foran et røntgenapparat. Brystet plasseres i røntgenapparatet og komprimeres mellom to plater. Dette kan være ubehagelig, men varer bare i noen sekunder og er helt nødvendig for å gi god bildekvalitet og lav stråledose til brystet. Ultralyd og MR kan være aktuelle tilleggsundersøkelser. Dette vurderes i hvert enkelt tilfelle.

3. Prøve av svulsten: En nål stikkes gjennom huden, inn i svulsten. Prøven tas for å kartlegge om svulsten består av godartede eller ondartede celler. Norsk Helseinformatikk har utfyllende informasjon om denne prøven.

I noen tilfeller er flere undersøkelser nødvendig. Dette får du informasjon om underveis.

Ved sykehuset du henvises til skal det være en forløpskoordinator du kan kontakte dersom du har praktiske spørsmål om utredningen. Sykehusene skal ha kontaktinformasjon til forløpskoordinator tilgjenglig på sine nettsider, sammen med informasjon om telefontider.

Mer informasjon om brystkreft?

(Kilder: NBCG, Helsedirektoratet og NHI)

Besøksadresse: Øvre Vollgate 11, Oslo
Postadresse: Postboks 78 Sentrum, 0101 Oslo

Org. nr. 987 702 923