– Målsetningen med filmen «Til mamma» var å skape oppmerksomhet og åpenhet om et alvorlig og vanskelig tema under Rosa sløyfe-aksjonen i Norge i fjor, nemlig metastatisk brystkreft, sier Marit Sophie Egge, aksjonsleder for Rosa sløyfe.

Målet ble kan sies å ha blitt nådd da filmen etter publisering høstet en fantastisk mottakelse.

500.000 mennesker så filmen i løpet av de første 24 timene etter publisering. Da oktober var over, hadde 1,3 millioner mennesker sett den.

Kjent utenfor Norges grenser
Reaksjonene på filmen, i kombinasjon med at den også finnes i engelskspråklig versjon, gjorde at den også ble kjent utenfor Norges grenser. Blant annet viste Brystkreftforeningens delegat i Europa Donna, hovedstyremedlem Inger Margrethe Holter, filmen under en Europa Donna-konferanse høsten 2015.

- Filmen gjorde tydelig inntrykk på delegatene fra de andre medlemsorganisasjonene i Europa Donna. Det fikk jeg både bekreftet av reaksjonene jeg så da filmen ble vist, samt de muntlige tilbakemeldingene jeg fikk fra andre deltagere i etterkant. Flere ønsket å bruke filmen til brystkreftformål i sitt hjemland, forteller Holter.

Dette førte videre til at Brystkreftforeningen og Kreftforeningen, som sammen eier Rosa sløyfe og tok initiativ til å lage filmen, ble nominert til EBCC Arts and Humanities Award. Dette er en pris som deles ut annet hvert år i forbindelse med den Europeiske Brystkreftkonferansen (EBCC), og går til aktører som har levert et fremragende bidrag i brystkreftsaken og «gjort en forskjell» gjennom aktivitet som kunst, dans, film, litteratur, poesi, musikk, etc.

MS2Organisasjonskomiteen for EBCC10 er jury for prisen, og kåret i 2016 Brystkreftforeningen og Kreftforeningen som vinner. Prisen ble offisielt utdelt onsdag, under åpningen av den tiende utgaven av EBCC som i år arrangeres i Amsterdam.

Vil åpne dører for andre
Aksjonsleder Egge og PR og kommunikasjonsansvarlig for Rosa sløyfe-aksjonen i Norge, Eva M. Ekroll, er til stede på konferansen i forbindelse med prisutdelingen.

– Prisen er en stor anerkjennelse. Vi håper filmen kan være en døråpner og brukes av andre europeiske land, sier Ekroll, og fortsetter:

– I filmen møter vi Ida, en mor på 27 år med uhelbredelig brystkreft, som ønsker å skape gode øyeblikk for seg selv og sin familie. Det er hennes plan A. Denne filmen er en hyllest til denne planen om å skape gode hverdager. Den omhandler et vanskelig tema som involverer en hel familie i en sårbar situasjon. Vi er glade og takknemlige for at de har gitt av seg selv og ville gi et ansikt til saken.

Takker mange involverte
Aksjonsleder Egge ønsker også å takke alle involverte i filmen.

– Vi er takknemlige for at noen av Norges beste filmskapere sa ja til å være med på prosjektet som en filmdugnad for brystkreftsaken, sier Egge og takker JCP Ignite for ideen, Fantefilm for produksjonen, Animasjonsdepartementet for animasjon, Verdens Sterkeste Mann for lyd, Storyline Studios for foto og lys, Hocus Focus for etterarbeid, Highasakite for musikk, samt Solveig, Ida, Tom Sverre og tante Elena som er de mest fremtredende menneskene i filmen.

Sammen med utmerkelsen mottar Rosa sløyfe 1500 Euro til aksjonsformålet.