Artikkelen ble publisert i Folkebladet og er gjengitt med tillatelse fra journalist Morten Dokka

Noen blir rammet hardere enn andre av sykdommer. 16. mai blir det ti år siden Folkebladet skrev en sak om Terje Røtnes i Dyrøy der tittelen var: «Tilbake til livet». Den gangen hadde han vært gjennom både kreft i spiserøret og hadde fått hjerneslag. Da sa han: «Jeg har sett han tykje inn i auan».

Terje har igjen blitt rammet av kreft, denne gangen av brystkreft. Én av tre menn får kreft i løpet av livet, men de færreste får brystkreft. Terje er operert, men vet ikke sikkert om han er kvitt sykdommen. Han mener det er viktig å fortelle om sykdommen slik at flere menn kan få tidligere diagnostisering og dermed bli reddet.
– Jeg har på en måte akseptert at jeg er blitt rammet flere ganger. Det er OK og lite å gjøre med, sier han.

Men nå har han et viktig budskap til andre menn. Han forteller at omkring 20 menn i året får brystkreft. Og det er mer dødelig for menn enn kvinner. Dette er blant annet fordi menn går for lenge før sykdommen blir oppdaget.

Opererte bort en svulst
– Det ble oppdaget da jeg var til legen for ei vond skulder. En måned før merka jeg at brystvorta hadde trukket seg inn, men tenkte ikke noe mer på det. Jeg hadde aldri hørt at menn kunne få brystkreft, forteller han.

Etter en undersøkelse ved brystdiagnostisk senter i Tromsø fikk han diagnosen. Han hadde en svulst på 3–4 centimeter som ble operert bort. Han tåler ikke cellegift og går på hormontabletter.

Symptomer på brystkreft hos menn:
En kul eller uregelmessighet i brystet er ofte symptom på brystkreft hos menn. Kulen er sjelden øm, og det er derfor ekstra viktig å være oppmerksom på eventuelle kuler slik at sykdommen kan oppdages så tidlig som mulig. I sjeldne tilfeller kan andre tegn være væske fra brystvorten, at brystvorten blir innsunken eller sår-/hudforandringer ved brystvorten.
Kilde: Brystkreftforeningen.

Valgte å stå fram
Også for Terje var det vanskelig i starten å stå fram som en mann med brystkreft.
– Jeg sa jeg hadde kreft i brystet, ikke brystkreft, forteller han.
– Men i dag har jeg godtatt det og står fram og forteller om sykdommen slik at flere menn blir oppmerksomme og blir undersøkt. For Brystkreftforeninga er brystkreft for menn et tema de satser på, sier han.

Selv har han stått fram om sykdommen i Athene, medlemsbladet for Brystkreftforeningen.
– Hvordan går det med deg i dag?
– Jeg blir lett utmatta og sliten, det er noe som følger med etter du har hatt kreft. Men jeg er heldig sammenlignet med mange andre som er sterkere rammet. I forhold til før jeg ble syk har jeg mista mye gøts. Jeg skulle gått mer, men jeg orker ikke. Men fiske og jakt holder jeg ved like, forteller han.

Brystkreft:
Brystkreft er den hyppigst forekommende kreftformen i den vestlige verden. Prognoser viser at behandlingen gir stadig bedre resultater. Mer enn åtte av ti er fortsatt i live fem år etter at diagnosen er stilt.