Oppdaterte retningslinjer og informasjon om smittevern på våre tilbud og møteplasser, og på møter/samlinger for frivillige under koronapandemien.
• Det skal aldri være flere deltakere på arrangementet enn det antallet helsemyndighetene til enhver tid anbefaler, pr.d.d. max 20 personer inkludert frivillige. Det kan også være lokale retningslinjer som er strengere en FHI’s – disse må da overholdes.
https://www.regjeringen.no/no/tema/Koronasituasjonen/sporsmal-og-svar-om-koronasituasjonen/sporsmal-og-svar-om-arrangementer/id2703876/
• Deltakere skal informeres om smittevernreglene i forkant av møtet.
• Vis hensyn – hold 2 meters avstand mellom alle som er til stede, som ikke er fra samme husstand.
• Husk god håndhygiene, helst håndvask – vask hendene grundig med såpe og vann. Nok håndsprit må være tilgjengelig og lett synlig for besøkende, og det må være tilgang til håndvask.
• Plakat med oppfordring om avstand og god håndhygiene må henges opp synlig i lokalet.
• Bord, armlener, dørhåndtak og andre kontaktflater vaskes regelmessig. Grundig før og etter hvert møte.
• Det skal brukes engangskopper og det er de frivillige som skal skjenke kaffe/te/vann. Kaffe-/te- og vannkanner rengjøres utvendig regelmessig med overflate desinfeksjon.
• Det skal ikke serveres frukt.
• Dersom det skal serveres noe mat, må denne være innpakket. Maten kan ikke legges opp som selvforsyning, men oppbevares i kjøleskap og deles ut etter ønske.
• For å delta kan du ikke ha symptomer forenlig med covid-19 eller luftveisinfeksjon, som feber, sår hals, hoste, eller rennende nese. Du får heller ikke delta fysisk om du sitter i karantene.
• Vi er pålagt å ha smittesporing ved arrangementer og samlinger, og må derfor registrere navn og telefonnummer til alle som er til stede. Denne oversikten skal sendes til distriktssjefen for ditt distrikt (sett inn e-postadresse) som skal oppbevare det i 10 dager før de slettes. Husk å slette e-posten i ut- og inn-boksene etter sending/mottak. Besøkende skal gjøres oppmerksom på at denne informasjonen vil bli registrert, oppbevart og slettet etter 10 dager. Se mal for oppmøteregistrering nederst i dette dokumentet.
• De frivillige kjøper inn hånddesinfeksjon; store flasker som kan stå i inngangspartiet og små flasker som kan stå på bordene til bruk på våre møteplasser. De vil få utgiftene refundert i etterhånd.
• Det er distriktssjefens ansvar å sette seg inn i lokale regler og retningslinjer som måtte komme i tillegg til FHI’s og å følge disse.
• For alle våre frivillige omsorgstilbud gjelder det å ikke bruke alder alene til å avgrense frivilliges deltakelse ref. kategorien «lett økt risiko» (66-80 år), og at dette er noe den enkelte frivillige må vurdere selv. Samtidig bør det tilligge oss et særskilt ansvar om å gjøre de frivillige oppmerksomme på FHI sine råd og vurderinger som grunnlag for å vurdere egen risiko.
Disse retningslinjene blir fortløpende oppdatert i henhold til FHI’s regler
SMITTEVERNREGLER
• DU KAN IKKE DELTA PÅ DETTE ARRANGEMENTET HVIS DU HAR SYMPTOMER PÅ COVID-19/ LUFTVEISINFEKSJON, HOSTE, SÅR HALS, RENNENDE NESE ELLER ER I KARANTENE
• HOLD AVSTAND – 2 METER
• HUSK GOD HÅNDHYGIENE - VASK HENDENE GRUNDIG MED SÅPE OG VANN ELLER BRUK HÅNDSPRIT
• HOST OG/ELLER NYS I ARMKROKEN OG VASK HENDENE I ETTERKANT
• SOM DELTAKER VIL DITT NAVN OG TELEFONNUMMER BLI REGISTRERT, OPPBEVART I 10 DAGER – SÅ SLETTET. DETTE AV HENSYN TIL BEHOV FOR SMITTESPORING.
REGISTRERING AV DELTAKERE
Slik skal man registerer deltakere:
Gjeldende fra 25.08.2020
STED / AKTIVITET:
DATO:
FORNAVN OG ETTERNAVN
TELEFONNUMMER
Listen sendes til:_______________________________________(lokal distriktssjef) og oppbevares i 10 dager, før den slettes.