Rosa sløyfe-aksjonen

Hvert år i oktober arrangerer Brystkreftforeningen Rosa sløyfe-aksjonen i samarbeid med Kreftforeningen. Aksjonen er en viktig del av Brystkreftforeningens arbeid.

RSnett

Rosa sløyfe-aksjonen har sitt opphav i USA. På begynnelsen av 1990-tallet krevde amerikanske kvinner større bevilgninger til brystkreftforskning. Siden har aksjonen spredd seg til flere land.

I 1999 ble Rosa sløyfe-aksjonen arrangert i Norge for første gang. De første årene var det Brystkreftforeningen alene som arrangerte aksjonen her til lands.

Aksjonen vokste seg raskt så stor at flere krefter måtte til på arrangørsiden. I 2005 inngikk Brystkreftforeningen en samarbeidsavtale med Kreftforeningen om aksjonen. Siden den gang har de to foreningene eid og arrangert Rosa sløyfe-aksjonen sammen.

Målet med Rosa sløyfe-aksjonen er å vise solidaritet med brystkreftrammede, spre informasjon og øke kunnskapen om brystkreft, samt støtte brystkreftforskning og andre brystkreftrelaterte prosjekter.

Brystkreftforeningens lokalforeninger og medlemmer deltar hvert år gjennom å stå på stand for å informere om sykdommen. Informasjonsstandene er også et av mange steder hvor man kan støtte aksjonen ved å kjøpe aksjonseffekter. Rosa sløyfe-aksjonen har flere samarbeidspartnere som bidrar til å gjøre oktober til en Rosa sløyfe-måned.

Det arrangeres ulike aktiviteter og bygninger lyses opp i rosa, men først og fremst bæres den rosa sløyfen for å støtte opp om aksjonen og vise solidaritet med brystkreftberørte.

Rosa sløyfe-aksjonen har blitt en folkebevegelse som hvert år bidrar med millioner av kroner til brystkreftforskning. Kjennskapen blant befolkningen er stor. Hele 98 prosent av alle kvinner i Norge vet om Rosa sløyfe-aksjonen.