Brystproteser og rekonstruksjon

Brystproteser

Det er ikke alle brystkreftopererte kvinner som ønsker eller kan få rekonstruksjon. Det kan også være ventetid for å få utført sekundær rekonstruksjon. Er du i denne situasjonen, får du støtte til anskaffelse og fornyelse av brystprotese.

Brystkreftopererte får vanligvis en midlertidig vattprotese på sykehuset eller av Brystkreftforeningens besøkstjeneste etter operasjon. Når såret har grodd og er tørt, går man over til en mer naturlig og myk silikonprotese.

De løse protesene finnes i ulike størrelser og fasonger, og tåler både salt- og klorvann. Protesen kan legges løst i brystholderen, puttes i spesialsydde brystholdere eller klebes direkte på huden.

Dersom man ønsker å bruke en selvklebende protese, bør man vente med dette noen måneder til arret tåler belastningen. Ved strålebehandling må man vente med selvklebende protese til seks måneder etter avsluttet stråling.

Om du har fjernet deler av brystet får du tilpasset delprotese som utfyller brystområdet som er operert. I tillegg dekkes også selvklebende brystvorter for de som trenger det.

Rekvisisjon til protese

Du trenger en rekvisisjon ved førstegangsanskaffelse av brystprotese. Denne rekvisisjonen gjelder også for spesialtilpasset brystholder.

Rekvisisjonen får du på sykehuset når du skrives ut eller du kan spørre fastlegen.

Rekvisisjonen leverer du til proteseforhandler, mens du selv beholder en kopi til bruk for refusjon av brystholder.

Spesialtilpasset brystholder

Du får dekket spesialtilpasset brystholder første gang du skaffer brystprotese med inntil 780 kroner. Du kan få dekket flere spesialbrystholdere, men ikke mer enn beløpsgrensen.

Du må legge ut for brystholderen selv, og deretter sende krav om refusjon av utgiftene til ditt lokale NAV-kontor. Det gjøres ved å sende kopi av rekvisisjonen fra legen/sykehuset sammen med kvitteringen.

Dersom du har reiseutgifter i forbindelse med anskaffelse av protese eller spesialsyddbrystholder, kan du søke om å få dette dekket. Her finner du skjema for dette

Rekonstruksjon

Medlem i Brystkreftforeningen Marianne Siewert Øren. Fotograf: Marcel Leliënhof, juni 2011.

Det finnes ulike metoder for rekonstruksjon. Det beste tidspunktet for en rekonstruksjon varierer fra kvinne til kvinne.

En rekonstruksjon kan gjøres på forskjellige tidspunkt. Noen kan få tilbud om primær rekonstruksjon, som vil si at den kirurgiske behandlingen og rekonstruksjonen skjer i samme operasjon.

I noen tilfeller må rekonstruksjonen gjøres på et senere tidspunkt enn i forbindelse med den kirurgiske behandlingen. Det kan for eksempel være tilfellet dersom man med stor sannsynlighet skal strålebehandle brystet etter operasjonen. Da vil man få tilbud om sekundær rekonstruksjon, som vil si at rekonstruksjon gjøres på et senere tidspunkt.

En rekonstruksjon kan gjøres på forskjellige måter, enten med protese eller med kroppens eget vev.

Samtale med kirurg

Metode og tidspunkt for rekonstruksjon vil avhenge av hva slags behandling man har vært gjennom. Det er nødvendig med en samtale med kirurg for å finne ut hvilken metode som passer best for den enkelte.

Kirurgen vil forklare de forskjellige metodene for rekonstruksjon og etter en helhetsvurdering anbefale det som er best egnet for deg.

Brystkreftforeningen anbefaler at man tidlig tar opp rekonstruksjon med sin behandlede lege, for å sikre rask og god informasjon i det videre pasientforløpet.

Operasjonsmetodene og teknikker blir stadig bedre. Svært mange oppnår et godt resultat etter rekonstruksjon. Det er likevel viktig at man har realistiske forventninger til hva som er mulig å oppnå. Det er svært vanskelig å få et resultat som er helt likt det tapte brystet.